Meer privacy in digitale marketing: ben jij erop voorbereid?

Inhoudstafel

    Privacy wordt alsmaar belangrijker, en dat maakt data verzamelen een stuk minder vanzelfsprekend. Hoe bereid je je voor op die nieuwe evolutie in de onlinemarketing? Wordt adverteren echt minder effectief? Ik zet alles voor je op een rij.

    Privacy op het voorplan

    Transparantie in je bedoelingen en je data werd de laatste jaren belangrijker dan ooit. Bedrijven trekken daardoor alsmaar vaker de privacykaart:

    • Webbrowsers blokkeren third party cookies meer en meer.
    • Apples App Store vraagt expliciet of je getrackt mag worden wanneer je er een app downloadt.
    • LinkedIn laat maar een beperkt aantal geadresseerden toe als je een InMail verstuurt en limiteert ook het aantal nieuwe connectieverzoeken per dag.

    Die trends en ontwikkelingen hebben invloed op je vertrouwde digitalemarketingaanpak. Data verzamelen over je doelpubliek wordt moeilijker. Toch is de evolutie naar meer privacy ook niet onverwacht te noemen.

    In den beginne: weinig grenzen, veel mogelijkheden

    Digitale marketing kreeg jarenlang vrij spel als het over privacy ging. Onder de noemer ‘meer persoonlijke marketing’ werd consumer tracking oogluikend toegelaten. Dat speelveld werd gebruikt maar meestal misbruikt: veel grenzen waren er niet en de mogelijkheden leken eindeloos. Kortom, het economisch belang primeerde boven het burgerbelang.

    Zocht je eenmalig een paar werkschoenen op voor in de tuin? Dan kreeg je de volgende weken gegarandeerd elke advertentie uit de categorie footwear gepresenteerd. Vaak van bedrijven waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, of waar je nooit interesse voor getoond had.

    De GDPR-wetgeving: een eerste stap naar meer privacycontrole

    Op 25 mei 2018 werd die vrije gegevensverzameling aan banden gelegd. De nieuwe Europese privacywetgeving of GDPR deed haar intrede, en gaf iedereen het recht om vergeten te worden en zijn gegevens te laten wissen uit databanken.

    Bedrijven moeten voortaan expliciet je toestemming vragen én krijgen als ze je gegevens ergens voor willen gebruiken.

    Sinds de GDPR-wetgeving is dataverzameling aan veel meer regels gebonden. Die verplichtingen betekenden een schokgolf in de digitalemarketingwereld. Zomaar in het wilde weg data sprokkelen is niet meer mogelijk. Bedrijven moeten bijhouden en aangeven welke data ze over wie verzamelen, voor welke doeleinden en hoelang ze de data bewaren.

    💬 Toch wel bizar dat bij een simpele vraag voor meer transparantie velen op hun achterpoten gingen staan ... Makes you wonder!

    Webbrowsertracking blokkeren: een tweede stap naar meer privacy

    Na de verstrengingen via de GDPR-wetgeving klonk steeds vaker de vraag om ongevraagd tracken te blokkeren in webbrowsers. Daardoor kregen browsers zoals Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome al snel de optie om third party cookies te blokkeren.

    Bij Google Chrome worden de plannen concreter: dat gaat third party cookies standaard blokkeren in 2023. Die impact zal voelbaar zijn in de onlinemarketing, want maar liefst 64% van alle surfers gebruikt Google Chrome.

    ⇒ Update: Google heeft pas recent laten weten dat het zijn deadline voor third party cookies te blokkeren in 2022, verlengd naar 2023.

    Soorten cookies: het verschil tussen first party cookies en third party cookies

    Bezoek je een website, dan plaatst die een aantal cookies zelf: de first party cookies. Die zijn nuttig omdat ze je gebruikerservaring verbeteren door een aantal voorkeursinstellingen op te slaan. Bijvoorbeeld:

    • je voorkeurstaal
    • items die je bij een vorig bezoek in je winkelmandje liet liggen
    • suggesties van blogs die je misschien interessant vindt, op basis van je eerdere leesgedrag
    • enz.

    Third party cookies worden door een ander domein geplaatst, en helpen website-eigenaars doorgaans om data te verzamelen over je surfgedrag, aankoopgedrag en persoonlijke data. Die info komt goed van pas om advertenties te personaliseren of om aan remarketing te doen.

    Wat is remarketing

    Remarketing betekent dat je eerdere websitebezoekers opnieuw benadert met aangepaste advertenties. Als iemand bijvoorbeeld een aantal reiswebsites bezoekt, dan zorgen third party cookies ervoor dat die persoon daarna allerlei advertenties te zien krijgt over reizen, reisbureaus, enzovoort.

    De impact van verstrengde privacyregels op adverteren

    Webbrowsers die cookies blokkeren: het is een streep door de rekening van vele (e-commerce)bedrijven. Voor hen zijn webanalytics van groot belang om iedere stap van een webbezoeker tot uiteindelijke conversie haarfijn in kaart te kunnen brengen. Die trackingdata lijken nu grotendeels verloren te zullen gaan.

    Ook socialemediakanalen zien de privacyshift niet graag gebeuren. Zij zijn meesters in het bemachtigen van persoonlijke data. Denk maar aan Facebook Insights: daar vind je een schat aan gebruikersinformatie. Demografie, gedrag, interesses, ... alle info is beschikbaar om je advertenties haarfijn op je doelgroep af te stemmen. De nood aan privacy heeft dus ook zijn impact op de digitale marketing.

    Enkele voorbeelden: 

    • De Facebook pixel: deze pixel/ cookie nestelt zich op je website en legt de link tussen bezoekers van je website en Facebook. Mits deze dus een "third party cookie" is, zal deze geblokkeerd worden.
    • Doubleclick: third party cookie gebruikt door advertisingplatformen om gepersonaliseerde ads te laten verschrijven.
    • ...

    ❝ MEN VERMOED DAT TOT 60% VAN ALLE TRACKINGDATA VIA THIRD PARTY COOKIES NIET MEER GEREGISTREERD ZAL WORDEN ❞

    Zo wordt gericht adverteren een heikele klus: advertenties zullen een stuk minder effectief zijn als je enkel afhankelijk bent van third party data.

    Zo bereid je je voor op een wereld met minder toegankelijke data

    BLIJVEN INVESTEREN IN HET VERBETEREN VAN JE KLANTENERVARING IS TROEF IN DE SHIFT NAAR DIGITALE MARKETING 2.0 ❞

    De privacytrein dendert met volle snelheid voort en valt niet meer te stoppen. Toch is het probleem niet onoverkomelijk. Third party cookies worden dan wel beperkt, maar first party cookies mag je blijven gebruiken. Dat betekent dat je nog altijd data kunt verzamelen via je eigen website en cookies die je zelf plaatst. Je websitebezoeker moet daarvoor alleen het gebruik van die cookies toestaan via je cookiebanner. De verstrengingen zijn vooral bedoeld om luistervinken via platformen zoals sociale media tegen te gaan. Slaag je erin om je consument rechtstreeks op je eigen platform te krijgen? Dan word je daarvoor beloond met de mogelijkheid om data te verzamelen na zijn toestemming.

    De toekomst van digitale marketing: wat met cookies?

    Er wordt volop gezocht naar een volwaardig, privacyvriendelijk alternatief voor third party cookies. Dat is niet zo eenvoudig, omdat de gegevens op een andere manier verzameld moeten worden en minder gedetailleerd mogen zijn.

    Google werkt momenteel aan FLoC (Federated Learning of Cohorts). Het doel? Gebruikers categoriseren zonder in detail te gaan tot een persoonlijk niveau. Surfers kunnen bijvoorbeeld ingedeeld worden op basis van interesses.

    Server-side tagging begint nu ook meer en meer zijn intrede te maken, dit staat echter nog in zijn kinderschoenen. Het doel? Het registeren van gebeurtenissen op je webpagina (views, clicks, enz.) te laten gebeuren door de server waarop je website draait. Deze stuurt het dan op zijn beurt door bv naar de Facebook pixel. Op deze manier is er geen third party cookie meer nodig en verloopt alles via je eigen website/domein. Google heeft nu ook een manier om de Google tag manager als een server-side versie te installeren.

    Het levert niet dezelfde gedetailleerde informatie als een cookie, maar je zal wel geen gebeurtenissen (views, conversie, clicks, enz.) verliezen. Net omdat de registraties gebeuren door je server en niet door een thirt party cookie (die waarschijnlijk geblokkeerd is).

     

    💡 TIP: Wil je de Conversions API van Facebook eens uitproberen op je eigen wordpress site? Installeer de plug-in PixelYourSite

    Hoe je onlinestrategie op de nieuwe privacyevolutie voor te bereiden

    Bedrijven zijn nog volop op zoek naar een manier om meer privacy te garanderen zonder hun business in gevaar te brengen. We staan aan het begin van de privacyshift: zo speel je er nu al op in:

    • Probeer andere manieren uit om klantendata te verzamelen. Stuur een survey uit of stel andere vragen tijdens een klantengesprek. Je zult ervan versteld staan hoeveel waardevolle info mensen op zo’n manier willen geven.
    • Onderscheid jezelf met een persoonlijke aanpak. Je doelpubliek raakt het onpersoonlijke digitale wereldje snel beu.
    • Zie digitale marketing als een aanvulling op je volledige marketingstrategie. Gedrukte media winnen opnieuw aan belang.
    • Las de volgende standaardvraag in bij elk salesgesprek: ‘Hoe heb je ons gevonden?’. Je krijgt er een schat aan informatie mee in handen.
    • Investeer meer tijd of geld in het uitbouwen van je eigen kanalen, zoals je website of je nieuwsbrief. Never build a house on rented land.
    • Moedig mond-tot-mondreclame aan zodat je klanten zich ontpoppen tot je merkambassadeurs.
    • Zorg voor transparantie in je bedoelingen en data: eerlijkheid is de snelste weg naar vertrouwen.
    • Analyseer de data die je al hebt en experimenteer met machine learning, zoals o.a. de gratis machine learning studio van Microsoft.

    Lees ook: Het belang van een sterke merkpersoonlijkheid


    Wil je:

    ❓Je huidige digitale marketingaanpak eens laten dubbel checken door een digitaal expert?

    ❓Tijd, resources en geld besparen met je marketingprocessen te automatiseren?

    ❓Inspiratie verzamelen over hoe aan je digitale roadtrip te beginnen of nog te verbeteren?

    ❓Je klantenervaring te verbeteren?

    Vergeet dan zeker niet je vraag-maar-raakgesprek met mij te reserveren. De vrijblijvende webcall van 1 uur die je zonder twijfel inspiratie geeft om je business naar een nog hoger niveau te tillen.

     

    At The crossroad is specialist in digitale transformatie voor ondernemingen die vol overtuiging wil gaan voor de digitale shift. En zich hierbij willen laten ondersteunen door een strategische kennispartner om op bedrijfsniveau de digitale cultuur te implementeren die garant staat voor succes en past bij het bedrijf.

     


    Vraag-maar-raak en betaal wat je wilt!

    Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprekGeen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren. 

    Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt. 

    Klinkt goed? 

    Comm.V. Lorem Ipsum Communications - Louis van Doornestraat 12, 9900 Eeklo - 0472/66.55.38 - mike@atthecrossroad.be
    privacy policy 2021
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram