Een marketinggeneralist of -specialist: wat heb ik nodig?

Is een marketinggeneralist een betere keuze voor je bedrijf dan een specialist? En zijn de verschillen tussen de 2 eigenlijk wel zo groot? In dit artikel overloop ik de 2 mogelijkheden en geef ik je een leidraad om zelf te beslissen wat je zoekt en nodig hebt.

Een overzicht van de topics in dit artikel:

    Generalist versus specialist

    Als je erover nadenkt, zijn de termen specialist en generalist enigzins relatief. Wat voor de ene een marketinggeneralist is, is voor de andere een specialist en omgekeerd. Het is je eigen kennis over een onderwerp die bepaalt of je iemand als een specialist of een generalist beschouwt.

    Zijn generalisten minder ervaren?

    Een misverstand dat ik uit de wereld wil helpen, is dat generalisten minder ervaren zouden zijn in een bepaald domein.

    Generalisten hebben hun credits behaald door ownership te nemen en skills te kweken in meerdere domeinen. Dat betekent dus dat ze wel degelijk ervaren zijn in specifieke domeinen. Generalisten weten ook hoe ze verschillende marketingdomeinen moeten koppelen om betere resultaten te behalen, en zijn zo dus een belangrijk deel van de uitvoering.

    De juiste keuze maken

    Beslissen of je een generalist of een specialist nodig hebt, is wel degelijk een besluit met impact.

    Kijk maar eens naar dit gesprek tijdens een maandelijkse managementmeeting bij een Belgische kmo:

    “Een marketinggeneralist zal ons probleem met leadgeneratie niet kunnen oplossen, we hebben een specialist nodig. Sabine, wil je opschrijven dat we een freelancevacature online moeten zetten voor een funnel- en leadgeneratie-expert?”

    Fast forward naar de managementmeeting enkele maanden later:
    “We hebben de nodige aanpassingen door Dirk (freelancer) laten doen. Helaas, het heeft niet het gehoopte resultaat opgeleverd. Er was ook nog een probleem met onze SEO, maar daar kon hij ons niet zo goed bij helpen, want dat is zijn domein niet. Hij heeft ons wel doorverwezen naar een SEO-expert.”

    Was Dirk dan geen goede specialist? Integendeel, hij was een krak in zijn vak. Zijn eigen vak: hij is nu eenmaal geen generalist.

    Het was vaak het begin van een Griekse tragedie waarin ik veel specialisten en facturen heb zien passeren.

    Het verschil tussen een marketinggeneralist en specialist

    Om het even in racingtermen uit te drukken:

    • Een specialist heeft de kennis om die laatste extra power uit je motor te persen.
    • Een generalist weet meer over hoe de volledige wagen moet werken en hoe alle onderdelen samenwerken. Hij of zij zal ook de nodige herstellingen kunnen uitvoeren.

    Toch is marketing geen race. Er is geen trofee te winnen door eerst over de finishlijn te scheuren. Er is zelfs geen finish. Het is een proces dat nooit stopt of mag stoppen.

    De vraag is hier dus eerder: ben jij op het punt met je onlinemarketing waarin 1 element voor die laatste pk’s kan zorgen? Of valt er meer te winnen als je al je andere onderdelen beter op elkaar afstemt?

    Mijn ervaring

    Zelden ben ik in al die jaren in een omgeving terechtgekomen waar alle marketingactiviteiten al zo gesmeerd liepen dat die laatste pk’s het verschil zouden maken.

    Bekijk de doorstroom van marketing naar sales of omgekeerd maar eens. Daar zijn genoeg elementen die voor stokken in de wielen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als:

    • leads niet of niet correct worden opgevolgd
    • klantendata niet opgenomen worden in de crm
    • marketing en sales niet op 1 lijn zitten
    • ...

    Marketing is een optelsom van verschillende onderdelen

    Ik kan me nog beeldig de eerste zin en het beeld herinneren van mijn marketingopleiding aan de HOGENT.

    “Ongetwijfeld stellen jullie ‘eager and hungry minds’ de vraag wat jullie de komende jaren gaan leren. Simpel, hoe gaan we van het linkse beeld naar het rechtse in het hoofd van de consument?”

    Wat is marketing
    Al snel werd het me duidelijk dat ik hier niet alleen advertenties zou leren opstellen, maar ook een deep dive zou krijgen in een boeiende wereld. Kortom, hoe ik die racewagen kon maken waarmee ik op het circuit van Le Mans geschiedenis kon schrijven.

    Mijn vakken gingen van marketing, hr, wetgeving tot statistiek en zoveel meer. Dat liet nog maar eens zien dat het marketingdomein een multidisciplinair vakgebied is.

    De digitale revolutie: er is nood aan generalisten en specialisten

    Het snelle digitale tempo en de nood aan digitale innovatie waar bedrijven vandaag mee geconfronteerd worden, schreeuwt om flexibiliteit. Wat vandaag te heet is om vast te pakken, is morgen lauw. Dat vraagt om mensen die multi-inzetbaar zijn én heel snel vertrouwd zijn met bepaalde thema’s.

    Op de vraag wat vandaag de dag het grootste probleem is bij grotere ondernemingen, antwoordde Elon Musk tijdens 1 van zijn interviews:

    “Geld is geen probleem, er is net te veel geld. Resources zijn ook geen probleem. In de toekomst durven kijken en de guts hebben om je resources ‘dedicated’ toe te wijzen aan 1 bepaald iets, daar schort het.”

    Dat onderstreept de nood aan beide profielen:

    • Generalisten die een uitmuntende kennis hebben van het geheel en ook een aantal specialistische taken kunnen uitvoeren
    • Specialisten die de getting up to speed-fase kunnen overslaan om zo het project aan snelheid te doen winnen.

    Het is dus eerder een keuze die te maken heeft met snelheid in plaats van met skills.

    Durf om een generalist te vragen als je hem nodig hebt

    Als ik sommige jobomschrijvingen lees, lopen er direct koude rillingen over mijn rug. De witte raaf lijkt nog altijd niet gevonden te zijn, want iedereen is er naarstig naar op zoek.

    Iedere bullet vraagt om specialisatie of de ondertussen doodgeklopte zin “heeft geen geheimen meer”. Het woord generalist gebruiken is net alsof je in de UK betaalt met Schotse ponden – not done.

    Full stack marketeers, T-shaped marketeers, MarkOps, enzovoort, zijn allemaal termen om eigenlijk te zeggen: we hebben een multitool nodig. Een generalist dus. Het kind een andere naam geven, verandert niets aan het profiel dat je zoekt. Het klinkt alleen fancyer en zal misschien beter ogen op een businesscard.

    Jack of all trades and master in none

    Het bovenstaande is een uitspraak die veel wordt gebruikt voor generalisten.

    Wist je dat de meeste generalisten een ‘jack of all trades but a master in some’ zijn?

    Iedereen heeft een natuurlijke interesse in zijn vakgebied en gaat zich daar in verdiepen. Naast hun algemene kennis blinken marketinggeneralisten daardoor doorgaans uit in 1 à 2 domeinen.

    Dat is 1 van de redenen waarom bedrijven tijdens de coronacrisis hun specialisten lieten gaan en hun generalisten aan boord hielden.

    Waarom? Marketinggeneralisten zijn multidisciplinair en kunnen verschillende taken op zich nemen.

    Heb je nu een generalist of een specialist nodig?

    Vergeet de termen generalist of specialist maar even. Overloop eerst de volgende vragen:

    • Wat heb je nodig?
    • Hoe snel moet het gaan?
    • Welk budget heb je?

    Een diehard specialist is doorgaans duurder dan een generalist. Knowledge doesn’t come cheap!

    Voor je een marketingmedewerker rekruteert, stel je de volgende vragen:

    1. Hoe kan ik succes definiëren in deze rol?
    2. Hoe zal deze rol bijdragen aan de algemene (digitale)marketingstrategie?
    3. Als we van strategie veranderen, zal er dan nog plaats zijn voor deze rol?
    4. Wat is mijn planning voor deze rol over 12 maanden, 18 maanden, 24 maanden, enzovoort?

    Raak je er zelf niet uit?

    Heb je geen idee waar je bedrijf baat bij heeft, boek dan een vrijblijvende vraag-maar-raaksessie om even met me te sparren.

    Vraag je je nog af hoe ik mezelf zou omschrijven? Dan zou dat klinken als ‘een generalist met oog voor het grote geheel én diepgaande kennis van verschillende IT- en marketingdomeinen.’ Alleen is dat wat lang voor op mijn visitekaartje. 😉


    Vraag-maar-raak en betaal wat je wilt!

    Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprekGeen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren. 

    Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt. 

    Klinkt goed? 

    Comm.V. Lorem Ipsum Communications - Louis van Doornestraat 12, 9900 Eeklo - 0472/66.55.38 - mike@atthecrossroad.be
    privacy policy 2021
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram