Inhoudstafel
Privacy wordt alsmaar belangrijker, en dat maakt data verzamelen een stuk minder vanzelfsprekend. Hoe bereid je je voor op die nieuwe evolutie in de onlinemarketing? Wordt adverteren echt minder effectief? Ik zet alles voor je op een rij.
Transparantie in je bedoelingen en je data werd de laatste jaren belangrijker dan ooit. Bedrijven trekken daardoor alsmaar vaker de privacykaart:
Die trends en ontwikkelingen hebben invloed op je vertrouwde digitalemarketingaanpak. Data verzamelen over je doelpubliek wordt moeilijker. Toch is de evolutie naar meer privacy ook niet onverwacht te noemen.
Digitale marketing kreeg jarenlang vrij spel als het over privacy ging. Onder de noemer ‘meer persoonlijke marketing’ werd consumer tracking oogluikend toegelaten. Dat speelveld werd gebruikt maar meestal misbruikt: veel grenzen waren er niet en de mogelijkheden leken eindeloos. Kortom, het economisch belang primeerde boven het burgerbelang.
Zocht je eenmalig een paar werkschoenen op voor in de tuin? Dan kreeg je de volgende weken gegarandeerd elke advertentie uit de categorie footwear gepresenteerd. Vaak van bedrijven waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, of waar je nooit interesse voor getoond had.
Op 25 mei 2018 werd die vrije gegevensverzameling aan banden gelegd. De nieuwe Europese privacywetgeving of GDPR deed haar intrede, en gaf iedereen het recht om vergeten te worden en zijn gegevens te laten wissen uit databanken.
Bedrijven moeten voortaan expliciet je toestemming vragen én krijgen als ze je gegevens ergens voor willen gebruiken.
Sinds de GDPR-wetgeving is dataverzameling aan veel meer regels gebonden. Die verplichtingen betekenden een schokgolf in de digitalemarketingwereld. Zomaar in het wilde weg data sprokkelen is niet meer mogelijk. Bedrijven moeten bijhouden en aangeven welke data ze over wie verzamelen, voor welke doeleinden en hoelang ze de data bewaren.
💬 Toch wel bizar dat bij een simpele vraag voor meer transparantie velen op hun achterpoten gingen staan ... Makes you wonder!
Na de verstrengingen via de GDPR-wetgeving klonk steeds vaker de vraag om ongevraagd tracken te blokkeren in webbrowsers. Daardoor kregen browsers zoals Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome al snel de optie om third party cookies te blokkeren.
Bij Google Chrome worden de plannen concreter: dat gaat third party cookies standaard blokkeren in 2023. Die impact zal voelbaar zijn in de onlinemarketing, want maar liefst 64% van alle surfers gebruikt Google Chrome.
⇒ Update: Google heeft pas recent laten weten dat het zijn deadline voor third party cookies te blokkeren in 2022, verlengd naar 2023.
Bezoek je een website, dan plaatst die een aantal cookies zelf: de first party cookies. Die zijn nuttig omdat ze je gebruikerservaring verbeteren door een aantal voorkeursinstellingen op te slaan. Bijvoorbeeld:
Third party cookies worden door een ander domein geplaatst, en helpen website-eigenaars doorgaans om data te verzamelen over je surfgedrag, aankoopgedrag en persoonlijke data. Die info komt goed van pas om advertenties te personaliseren of om aan remarketing te doen.
Remarketing betekent dat je eerdere websitebezoekers opnieuw benadert met aangepaste advertenties. Als iemand bijvoorbeeld een aantal reiswebsites bezoekt, dan zorgen third party cookies ervoor dat die persoon daarna allerlei advertenties te zien krijgt over reizen, reisbureaus, enzovoort.
Webbrowsers die cookies blokkeren: het is een streep door de rekening van vele (e-commerce)bedrijven. Voor hen zijn webanalytics van groot belang om iedere stap van een webbezoeker tot uiteindelijke conversie haarfijn in kaart te kunnen brengen. Die trackingdata lijken nu grotendeels verloren te zullen gaan.
Ook socialemediakanalen zien de privacyshift niet graag gebeuren. Zij zijn meesters in het bemachtigen van persoonlijke data. Denk maar aan Facebook Insights: daar vind je een schat aan gebruikersinformatie. Demografie, gedrag, interesses, ... alle info is beschikbaar om je advertenties haarfijn op je doelgroep af te stemmen. De nood aan privacy heeft dus ook zijn impact op de digitale marketing.
Enkele voorbeelden:
❝ MEN VERMOED DAT TOT 60% VAN ALLE TRACKINGDATA VIA THIRD PARTY COOKIES NIET MEER GEREGISTREERD ZAL WORDEN ❞
Zo wordt gericht adverteren een heikele klus: advertenties zullen een stuk minder effectief zijn als je enkel afhankelijk bent van third party data.
❝ BLIJVEN INVESTEREN IN HET VERBETEREN VAN JE KLANTENERVARING IS TROEF IN DE SHIFT NAAR DIGITALE MARKETING 2.0 ❞
De privacytrein dendert met volle snelheid voort en valt niet meer te stoppen. Toch is het probleem niet onoverkomelijk. Third party cookies worden dan wel beperkt, maar first party cookies mag je blijven gebruiken. Dat betekent dat je nog altijd data kunt verzamelen via je eigen website en cookies die je zelf plaatst. Je websitebezoeker moet daarvoor alleen het gebruik van die cookies toestaan via je cookiebanner. De verstrengingen zijn vooral bedoeld om luistervinken via platformen zoals sociale media tegen te gaan. Slaag je erin om je consument rechtstreeks op je eigen platform te krijgen? Dan word je daarvoor beloond met de mogelijkheid om data te verzamelen na zijn toestemming.
Er wordt volop gezocht naar een volwaardig, privacyvriendelijk alternatief voor third party cookies. Dat is niet zo eenvoudig, omdat de gegevens op een andere manier verzameld moeten worden en minder gedetailleerd mogen zijn.
Google werkt momenteel aan FLoC (Federated Learning of Cohorts). Het doel? Gebruikers categoriseren zonder in detail te gaan tot een persoonlijk niveau. Surfers kunnen bijvoorbeeld ingedeeld worden op basis van interesses.
Server-side tagging begint nu ook meer en meer zijn intrede te maken, dit staat echter nog in zijn kinderschoenen. Het doel? Het registeren van gebeurtenissen op je webpagina (views, clicks, enz.) te laten gebeuren door de server waarop je website draait. Deze stuurt het dan op zijn beurt door bv naar de Facebook pixel. Op deze manier is er geen third party cookie meer nodig en verloopt alles via je eigen website/domein. Google heeft nu ook een manier om de Google tag manager als een server-side versie te installeren.
Het levert niet dezelfde gedetailleerde informatie als een cookie, maar je zal wel geen gebeurtenissen (views, conversie, clicks, enz.) verliezen. Net omdat de registraties gebeuren door je server en niet door een thirt party cookie (die waarschijnlijk geblokkeerd is).
💡 TIP: Wil je de Conversions API van Facebook eens uitproberen op je eigen wordpress site? Installeer de plug-in PixelYourSite
Bedrijven zijn nog volop op zoek naar een manier om meer privacy te garanderen zonder hun business in gevaar te brengen. We staan aan het begin van de privacyshift: zo speel je er nu al op in:
Lees ook: Het belang van een sterke merkpersoonlijkheid
Wil je:
❓Je huidige digitale marketingaanpak eens laten dubbel checken door een digitaal expert?
❓Tijd, resources en geld besparen met je marketingprocessen te automatiseren?
❓Inspiratie verzamelen over hoe aan je digitale roadtrip te beginnen of nog te verbeteren?
❓Je klantenervaring te verbeteren?
Vergeet dan zeker niet je vraag-maar-raakgesprek met mij te reserveren. De vrijblijvende webcall van 1 uur die je zonder twijfel inspiratie geeft om je business naar een nog hoger niveau te tillen.
At The crossroad is specialist in digitale transformatie voor ondernemingen die vol overtuiging wil gaan voor de digitale shift. En zich hierbij willen laten ondersteunen door een strategische kennispartner om op bedrijfsniveau de digitale cultuur te implementeren die garant staat voor succes en past bij het bedrijf.
Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprek. Geen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren.
Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt.
Klinkt goed?