Digitale marketing geeft je merk nieuwe manieren om het hart van je potentiële klanten te winnen. Toch is het een uitdaging om de aandacht van je doelpubliek vast te houden in een wereld waar informatieoverload troef is. Hoe kun je jezelf nog onderscheiden van de grijze massa? Met een doordachte en consistente merkpersoonlijkheid maak je het verschil.
Of iemand trouw blijft aan je merk, je brand loyalty, staat of valt met:
De visie van je merk is een belangrijk onderdeel van je merkpersoonlijkheid.
Je merkpersoonlijkheid is alles wat ervoor zorgt dat mensen zich aangetrokken voelen tot je merk. Het zijn je merkwaarden en het gevoel dat ze oproepen, en de eigenschappen die je anders maken dan je concurrenten.
Om een voorbeeld te geven: automerk BMW staat voor sportiviteit, kwaliteit en luxe. Het zet in op formele marketingcommunicatie om zijn imago van A-merk uit te spelen.
Branding is het domein dat je merkidentiteit in de verf zet. Denk aan:
Wie een zaak opstart, denkt vaak eerst aan een logo. Is dat embleem dan zo doorslaggevend voor de identiteit van je merk? Toch niet: de gevoelens en de gedachten die je oproept bij je consument geven de doorslag.
Kijk maar naar merken zoals Coca-Cola, Google en Nike: hun logo kostte hoogstens een aantal dollars, maar dat deed geen afbreuk aan hun succes.
💡 Dat wil niet zeggen dat een logo geen nut heeft. Het brengt je boodschap krachtig over en zorgt voor herkenbaarheid – áls de rest van je marketingstrategie goed zit.
Doet de slogan ‘think different’ een belletje rinkelen? De Apple-campagne uit 1997 was een ode aan iedereen die out of the box durft te denken, én een link naar Apples eigen visie en aanpak van hun productdesign.
In zo’n merkidentiteit herkennen veel mensen zich. Omdat Apples doelgroep sterk emotioneel betrokken is, geniet het merk van enorm veel mond-tot-mondreclame en brand loyalty. De impact daarvan is zo groot dat Apple-fans met plezier uren in de rij staan om het nieuwste product aan de haak te slaan.
💡 Besluit? Niet je logo maar de mensen en de visie erachter bepalen het succes van je merk.
Marketingcommunicatie, klantenondersteuning, de partners met wie je samenwerkt, ... Iedere beslissing die je als onderneming neemt, heeft een impact op je merkpersoonlijkheid, en bepaalt wat mensen voelen, denken en zeggen over je merk.
Consistent blijven in je merkverhaal en telkens dezelfde merkervaring bieden, schept vertrouwen. Ook je eigen medewerkers zijn belangrijke radertjes in het geheel: ze zijn je primaire ambassadeurs. Hun geloof in je merk is van onschatbare waarde.
Kunnen je merk- en klantenervaring beter? Lees hoe je ze in 4 stappen optimaliseert.
Een duidelijk beeld van je merkpersoonlijkheid helpt je om consistent te blijven. Niets is zo vervelend als iemand die er telkens een andere mening op na houdt. Die onvoorspelbaarheid is al helemaal nadelig voor het vertrouwen dat je hoopt te winnen.
Je kunt de persoonlijkheid van je merk duidelijker vormgeven, door het je voor te stellen als een persoon. Vraag je af hoe die persoon zich zou gedragen en wat hij of zij zeker wel of niet zou doen.
Door continu aan een consistente merkidentiteit te blijven werken, linken mensen je haast vanzelf aan bepaalde eigenschappen zoals kwaliteit en service. Een beetje zoals de woorden ‘made in Germany’ je meteen doen denken aan Duitse precisie en kwaliteit.
Zulke positieve associaties vragen tijd, consistentie en herhaling. Meerdere goede ervaringen zijn de beste manier om een positieve houding tegenover je merk te krijgen.
Geloofwaardigheid is het levensbloed van je merk – zeker in een tijdperk waar we de informatie die op ons afkomt stevig moeten filteren. Dat benadrukt Gary Vaynerchuk (CEO VaynerMedia) tijdens een keynote speech. Je menselijke kant tonen is cruciaal om authentiek te blijven.
’s Nachts een video opnemen met slaapoogjes en je haar in de war? Geloofwaardig. Een professionele videocrew, piekfijn haar en een maatpak om 2 uur ’s nachts zijn dat niet.
Ook als freelancer is authenticiteit cruciaal. Jij bent het gezicht van je merk, en in de meeste gevallen staan je (potentiële) klanten rechtstreeks met je in contact. Begeef je jezelf in een nichemarkt? Dan ligt de lat nog hoger. In een kleinere markt kent iedereen vaak iedereen, en dan beland je met een ‘fake’ reputatie razendsnel in het vergeethoekje.
People buy people, not products. Ga daarom niet te licht over je merkidentiteit, en draag er elke dag zorg voor. Blijf wie je bent, respecteer jezelf en je visie als zaakvoerder, en wees eerlijk tegen je doelgroep. Dan volgt de rest bíjna vanzelf.
Kun je toch wat hulp gebruiken om je merkpersoonlijkheid uit te bouwen? Ik zet je graag verder op weg.
>> Lees ook mijn artikel hoe je in 4 stappen een merkidenteit implementeert
Meer weten over merkidentiteit? Klik op de afbeelding en ontvang je gratis e-book
❓je huidige branding en merkpersoonlijkheid eens laten dubbelchecken?
❓tips & tricks om meer resultaat te halen uit je online marketing?
❓inspiratie verzamelen over hoe aan je digitale roadtrip te beginnen of nog te verbeteren?
💬 Vergeet dan zeker niet je vraag-maar-raakgesprek met mij te reserveren. De vrijblijvende webcall van 1 uur die je zonder twijfel inspiratie geeft om je business naar een nog hoger niveau te tillen.
At The crossroad is specialist in digitale transformatie voor de kleine onderneming die vol overtuiging wil gaan voor de digitale shift. En zich hierbij willen laten ondersteunen door een strategische kennispartner om op bedrijfsniveau de digitale cultuur te implementeren die garant staat voor succes en past bij het bedrijf.
Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprek. Geen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren.
Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt.
Klinkt goed?